Arkijärjen lukujärjestys

Univelka aiheuttaa masennusta ja muita mielenterveysongelmia.

Jos yön lepo jää liian lyhyeksi, stressihormonitaso nousee, ärtyisyys lisääntyy ja voimat loppuvat kesken. Väsymys estää keskittymästä ja oppimasta. Käytä järkeä ja tee päivärytmin perustaksi lukujärjestys: milloin heräätte, milloin syötte, milloin menette nukkumaan.

Onko sinulla kokemuksia tai esimerkkejä ideoista, jotka toimivat arjessa? Kirjoitathan napakasti. Julkaisemme parhaat ideat.
Tekstejä muokataan ja lyhennetään tarvittaessa ennen julkaisua. Idea julkaistaan etunimen ja paikkakunnan kera.

Tarkistathan vielä, että olet täyttänyt kaikki vaaditut kentät.

Idean lähetys epäonnistui. Kokeile myöhemmin uudestaan.

Kiitos ideastasi!

On hienoa, että olet nähnyt vaivan kirjoittaa meille. Se kertoo, että välität siitä, mitä lähelläsi tapahtuu.

Käymme nyt saamiamme ideoita läpi ja julkaisemme niistä parhaat. Saat sähköpostia, jos ideasi julkaistaan. Saatamme muokata ja lyhentää tekstejä tarvittaessa ennen julkaisua. Idea julkaistaan etunimen ja paikkakunnan kera.

Kiitos, kun olet mukana.

Voimme ryhtyä maahanmuuttajanuorten mentoreiksi Kurvi-hankkeeseen.

Muista, että nukkuminen on kuin pistäisi rahaa pankkiin.

Voimme syödä ainakin yhden yhteisen aterian päivässä. Siinä tulee mukavasti päivä käytyä läpi.

Maija, Espoo

Voimme pohtia arkirytmiä yhdessä lasten kanssa.

Voimme välillä varmistaa, että lapsi on todella nukkumassa huoneessaan, eikä pelaa siellä tietokonetta, katso televisiota tai lähettele tekstiviestejä.

Johanna, Helsinki

Voimme vaalia rutiinien noudattamista ja noudattaa niitä itse.

Voimme tehdä nuoren kanssa sopimuksen siitä, että joskus voi valvoa hieman myöhempään. Jos arkena menee nukkumaan sovittuun aikaan, vastavuoroisesti viikonloppuna voi joskus valvoa pitempään.

Kati, Vantaa

Katso myös nämä ihan tavalliset asiat